Δευτέρα, 9 Απριλίου 2012

«Τα σχολεία υπηρετούν την αγορά εργασίας»

Του Χρίστου Τσολάκη


Απόσπασμα από την ομιλία του Χρ. Τσολάκη στο Ι΄ Πανελλήνιο Συνέδριο για τη Γλώσσα με θέμα: «Η γλώσσα της παιδείας και των μεταρρυθμίσεων»

Τα σχολεία πρέπει να υπηρετούν την παιδεία και όχι την αγορά εργασίας. Δεν μπορεί να υπάρξει παρά μία μεταρρύθμιση, αυτή που θα προσανατολίσει την εκπαίδευση στην παιδεία και που θα αρχίσει μέσα σε ευχάριστα παιδικά κέντρα, από τα πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού.
Οι κερδοσκόποι του πλανήτη, οι έμποροι των εθνών, έχουν διολισθήσει μέσα στα σχολεία και οι μαθητές διδάσκονται εκείνα που θα τους είναι χρήσιμα για να υπηρετήσουν την αγορά εργασίας, δηλαδή την αγορά που οι κερδοσκόποι έχουν στήσει για να λυμαίνονται τους λαούς και να πλουτίζουν οι ίδιοι. Δεν θέλουμε αυτά τα σχολεία. Θέλουμε τα σχολεία της παιδείας...
Δεν είναι φρόνιμο να εμπιστευθούμε το μέλλον του κόσμου στο επιχειρησιακό δαιμόνιο, στον βιομηχανικό προγραμματισμό, στον τεχνολογικό υπολογισμό, στην πολιτική προπαγάνδα, στον οικονομικό ιμπεριαλισμό, στις απροσχεδίαστες ή προσχεδιασμένες κοινωνικοποιήσεις που υποκρύπτουν πολιτικές ή και άλλες σκοπιμότητες.
«Οι λαοί της γης δεν είναι προσανατολισμένοι προς την παιδεία. Η εκπαίδευση και τα σχολεία υπηρετούν την αγορά εργασίας. Για να μεταστραφούν τα πράγματα θα πρέπει να περάσει κάποτε - και ας γίνει αυτό από την Ελλάδα – η παιδεία στις μικρές ηλικίες», υποστήριξε ο κ. Τσολάκης, ο οποίος επανέλαβε την πρότασή του για την ίδρυση Κέντρων του Παιδιού. Σε αυτά θα μπορούν να εγγράφονται όλα τα παιδιά, ηλικίας 2,5-3 ετών, τα οποία θα μαθαίνουν τη γλώσσα και θα δέχονται σωστή παιδεία. «Αυτά τα παιδιά, καθώς θα μεγαλώνουν και θα φτάνουν στο δημοτικό και στο γυμνάσιο, θα είναι άλλοι άνθρωποι. Πρέπει, λοιπόν, να αλλάξουμε τον άνθρωπο ξεκινώντας από τα γεννοφάσκια του», τόνισε ο κ. Τσολάκης εξηγώντας ότι παιδεία είναι «να πραγματώνει ο άνθρωπος τον ανώτερο εαυτό του».
Ο ομότιμος καθηγητής χαρακτήρισε τους πολιτικούς «κατώτερους των περιστάσεων», ενώ έσπευσε να προσθέσει: «Δεν τους βάζω όλους στην ίδια κατηγορία. Υπάρχουν και εξαιρέσεις». Ο ίδιος μίλησε για «αστειότητες», αναφερόμενος στις αλλαγές που προωθεί το υπουργείο Παιδείας. «Μία είναι η μεταρρύθμιση. Αυτή που θα προσανατολίσει την εκπαίδευση στην παιδεία και που θα αρχίσει μέσα σε ευχάριστα παιδικά κέντρα, από τα πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού», κατέληξε ο κ. Τσολάκης.

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Ο τίτλος της ομιλίας υποβιβάζει το σκοπό της παιδείας. Αν ο τίτλος αντικατασταθεί με "τα σχολεία υπηρετούν και την παραγωγή του αναγκαίου για την επιβίωση και ανέλιξη της κοινωνίας πλούτου", το ζήτημα τίθεται σε άλλη βάση. Στη σωστή θα έλεγα βάση. Τα σχολεία πρέπει να δίνουν και πνευματικά εφόδια αλλά και εφόδια επιβίωσης καιυλικής ανέλιξης. Η παιδεία, θα τολμήσω να πω, προβάλλεται κυρίως από την άποψη των φιλολόγων. Φοβάμαι ότι δεν ρωτούνται οι καθηγητές της φυσικής, της χημείας, των μαθηματικών κτλ. Ούτε ρωτάται η κοινωνία τόσο πολύ-οι επιπλέουσες απόψεις είναι στη χώρα μας μονομερείς και τραγικές για την πρόοδό μας. Το θέμα μέγα. Ας δούμε τι γίνεται και σε άλλες χώρες, ή έστω στην αρχαία Αθήνα. Νομίζω ότι εκεί μάθαιναν στους νέους να παράγουν και πλούτο, απαραίτητο για Παρθενώνες. Στο εκκλησιαστικό ρητό "ουκ επ' άρτω ζήσεται μόνον άνθρωπος"(ή κάπως έτσι)εννοείται και το αντίστροφο: "ουκ εν πνεύματι ζήσεται μόνον άνθρωπος". Υποκλίνομαι στη λογοτεχνία, αλλά και στην τεχνολογία. Λυπάμαι όταν βλέπω τα ράφια των καταστημάτων γεμάτα από εισαγόμενα είδη. Πού είναι η ελληνική ικανότητα και παραγωγή; (Ευελπιστώ η λογοκρισία του μπλόκερ να επιτρέψει τη δημοσίευση του σχολίου, γιατί πρέπει να ακουστεί και μια άλλη φωνή).

Δημήτρης Χριστόπουλος είπε...

Καλημέρα σας και Καλή σας Ανάσταση.
Όπως διαπιστώσατε, η "λογοκρισία" του επώνυμου blogger, δε στέρησε τη δυνατότητα να ακουστεί "και μια άλλη φωνή"...