Πέμπτη, 15 Μαΐου 2014

Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ. Κατεύθυνσης - Θέματα (5ο) προσομοίωσης 2014

Γιώργης Παυλόπουλος, Τα αντικλείδια



Η Ποίηση είναι μια πόρτα ανοιχτή. 
Πολλοί κοιτάζουν μέσα χωρίς να βλέπουν 
τίποτα και προσπερνούνε. Όμως μερικοί 
κάτι βλέπουν, το μάτι τους αρπάζει κάτι 
και μαγεμένοι πηγαίνουνε να μπουν. 
Η πόρτα τότε κλείνει. Χτυπάνε μα κανείς 
δεν τους ανοίγει. Ψάχνουνε για το κλειδί. 
Κανείς δεν ξέρει ποιος το έχει. Ακόμη 
και τη ζωή τους κάποτε χαλάνε μάταια 
γυρεύοντας το μυστικό να την ανοίξουν. 
Φτιάχνουν αντικλείδια. Προσπαθούν. 
Η πόρτα δεν ανοίγει πια. Δεν άνοιξε ποτέ 
για όσους μπόρεσαν να ιδούν στο βάθος. 
Ίσως τα ποιήματα που γράφτηκαν 
από τότε που υπάρχει ο κόσμος 
είναι μια ατέλειωτη αρμαθιά αντικλείδια 
για ν’ ανοίξουμε την πόρτα της Ποίησης.

Μα η Ποίηση είναι μια πόρτα ανοιχτή.



θέματα
1. Ποια γνωρίσματα της ποιητικής γραφής του Παυλόπουλου προκύπτουν από το συγκεκριμένο ποίημα; Να αναφέρετε πέντε (5) από αυτά με αντίστοιχα παραδείγματα.
(μον. 15)

2. α. Έχει ειπωθεί πως η ποίηση του Παυλόπουλου είναι επηρεασμένη από αυτήν του Καβάφη. Να επαληθεύσετε αυτή την άποψη με πέντε (5) στοιχεία από το ποίημα. (μον. 10)
β. Να σχολιάσετε δύο (2) από τις λειτουργίες που επιτελεί ο τίτλος του ποιήματος. (μον. 10)
(μον. 20)

3. α. Το ποίημα χαρακτηρίζεται από γλωσσική απλότητα και σαφήνεια, παρά το «φευγαλέο» νόημά του. Ποιοι εκφραστικοί τρόποι δημιουργούν αυτή την εντύπωση; (μον. 10)
β. Να προσδιορίσετε τη σημασία της επανάληψης της λέξης «κάτι» και της μεταφοράς «αρπάζει». (μον. 10)
(μον. 20)

4. α. Μπορεί, τελικά, να βρεθεί, σύμφωνα με το ποίημα, το κλειδί για την πόρτα της Ποίησης; Αν όχι, τότε τι εκπροσωπούν τα αντικλείδια; (μον. 15)
β. Ποιον ρόλο επιτελεί το αντιθετικό «μα» και το τυπογραφικό διάκενο που χωρίζει τον ακροτελεύτιο στίχο από το υπόλοιπο σώμα του ποιήματος; (μον. 10)
(μον. 25)

5. Σας δίνονται δύο ποιήματα του Τόλη Νικηφόρου. Διαβάζοντάς τα συγκριτικά με «Τα αντικλείδια» να προσδιορίσετε:
            α. τι σημαίνει ποιητής, σύμφωνα με τον Παυλόπουλο και τον Νικηφόρου και ποια ‘εφόδια’ πρέπει να διαθέτει για να ξεπερνά τις δυσκολίες;
            β. τρία (3) κοινά στοιχεία του ποιήματος «μαθήματα δημιουργικής γραφής» με «Τα αντικλείδια».
(μον. 20)

(Όποιος επιθυμεί μπορεί να επικοινωνήσει μαζί μου για τυχόν διευκρινίσεις και ενδεικτικές απαντήσεις)

Δεν υπάρχουν σχόλια: