Πέμπτη 20 Σεπτεμβρίου 2012

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΟΥ ΠΕΡ. ΝΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑ





ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ  ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΛΥΚΕΙΟ 2012:

ΔΕΙΓΜΑΤΑ  ΑΣΥΝΕΧΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΣΥΝΕΠΕΙΑΣ


Το σχολικό έτος 2011-12 επιχειρήθηκε, ομολογουμένως με βιαστικό και πρόχειρο σχεδιασμό, μια αλλαγή στον τρόπο διδασκαλίας και αξιολόγησης των Αρχαίων Ελληνικών, της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας  στην Α΄ Λυκείου με αφορμή τη σχεδιαζόμενη αλλαγή του «Νέου» Λυκείου. Πιο συγκεκριμένα, συντάχθηκε νέο Πρόγραμμα Σπουδών καθώς και Οδηγίες Διδασκαλίας και θεσμοθετήθηκε -πολύ καθυστερημένα- νέος τρόπος αξιολόγησης των μαθημάτων αυτών. Την ίδια στιγμή το διδακτικό υλικό δεν άλλαξε (σχολικό βιβλίο, υποστηρικτικά βιβλία κτλ.), οι εκπαιδευτικοί δεν επιμορφώθηκαν, ούτε καν ενημερώθηκαν για τις αλλαγές, με αποτέλεσμα κατά τη διάρκεια της προηγούμενης σχολικής χρονιάς να παρατηρείται ένα κλίμα σύγχυσης, αντιφατικότητας και ανασφάλειας στη διδασκαλία στην Α΄ Λυκείου.
Με έκπληξη διαπιστώσαμε, με βάση τις οδηγίες που δόθηκαν στη δημοσιότητα αλλά και από πληροφορίες από το  Υπουργείο Παιδείας  για τη νέα σχολική χρονιά, τα εξής:

  1. Δεν έχουν συνταχθεί νέα προγράμματα σπουδών για τη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών, της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας  στην Β΄ Λυκείου με την ασήμαντη δικαιολογία ότι λόγω των εκλογών και των αλλαγών στην πολιτική ηγεσία οι ομάδες εργασίας δεν ολοκλήρωσαν το έργο τους. Την ίδια στιγμή, όμως, δημοσιεύτηκαν αυτές τις ημέρες τα αντίστοιχα προγράμματα της Φυσικής και Χημείας για τη Β΄ Λυκείου, ενώ και στα Μαθηματικά η αντίστοιχη ομάδα επιστρατεύτηκε για να ετοιμάσει νέο πρόγραμμα. Φαίνεται, λοιπόν, από τα παραπάνω ότι οι εκλογές και αλλαγές πολιτικής ηγεσίας επηρεάζουν μόνο τα φιλολογικά μαθήματα!
  2. Έχουν συνταχθεί οδηγίες για τη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών, της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας στη Β΄ Λυκείου αλλά δεν θα σταλούν στα σχολεία με την επιστημονικά αστήρικτη δικαιολογία ότι δεν συμβαδίζουν με τα υπάρχοντα προγράμματα σπουδών!
  3. Δεν δημοσιοποιήθηκαν, όπως διαπιστώνεται, οι οδηγίες διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών, της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας  στην Α΄ Λυκείου γιατί ετοιμάζονται αλλαγές, με χαρακτηριστικότερη την επαναφορά της  εξέτασης μετάφρασης στη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών.
Από τα προηγούμενα προκαλείται μια σειρά ερωτημάτων που πρέπει να απασχολήσουν τόσο την πολιτική ηγεσία όσο και την επιστημονική - εκπαιδευτική κοινότητα:

  1. Είναι σοβαρή και υπεύθυνη  η εκπαιδευτική πολιτική η οποία, ενώ το σχολικό έτος έχει ξεκινήσει και οι εκπαιδευτικοί βιώνουν μια σειρά επώδυνων οικονομικών αλλά και διδακτικών δυσκολιών, αυτή να αμφιταλαντεύεται στη λήψη αποφάσεων  αδιαφορώντας για τα προβλήματα που προκαλεί στη διδασκαλία των παραπάνω μαθημάτων στην Α΄ και Β΄ Λυκείου η ασυνέχεια και η ασυνέπεια λόγων και έργων των «αρμόδιων» προσώπων, τα οποία ουσιαστικά παραμένουν τα ίδια παρά τις πολλές πολιτικές αλλαγές;
  2. Δεν είναι παιδαγωγικά και θεσμικά αντιφατικό και παράλογο με άλλο πρόγραμμα σπουδών και διαφορετικό τρόπο αξιολόγησης να λειτουργεί η Α’ τάξη Λυκείου και με άλλο η Β’ τάξη;
  3. Ποιο επιστημονικό επιτελικό όργανο του Υπουργείου Παιδείας ασχολείται με τα σοβαρά αυτά ζητήματα μετά την κατάργηση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και την κατάσταση ύπνωσης στην οποία συνειδητά έχει περιέλθει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής;
Η ΝΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑ θεωρεί ότι η στάση ασυνέχειας και ασυνέπειας του Υπουργείου Παιδείας έχει στη βάση της ιδεολογικά κίνητρα που συνδέονται με μια παρωχημένη αντίληψη για τη διδασκαλία  των Αρχαίων Ελληνικών, της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας στην εκπαίδευση. Γι’ αυτό, καλούμε τον αρμόδιο υφυπουργό κ. Παπαθεοδώρου να λάβει δημόσια θέση για τα τεκταινόμενα γύρω από τη διδασκαλία των μαθημάτων αυτών στο Λύκειο και να παρουσιάσει τεκμηριωμένα τις θέσεις-προτάσεις  του υπουργείου για τις σχεδιαζόμενες αλλαγές στη διδασκαλία και αξιολόγηση των φιλολογικών  μαθημάτων στην εκπαίδευση, και ιδιαίτερα στο Λύκειο.
Για την Επιστημονική Επιτροπή της ΝΕΑΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Κώστας Αγγελάκος                     
Διευθυντής ΝΕΑΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Επίκουρος Καθηγητής     

Δεν υπάρχουν σχόλια: